Hvorfor det lille i i McDonald's slogan i'm lovin' it?

Notice: This entry is only available in Danish.

Når man bliver gammel og kedelig, så kan selv de små ting blive interresante. Jeg har undret mig over hvorfor pokker at "i'm" i McDonald's slogan "i'm lovin' it" tager brug af et lille i. Jeg er bestemt ikke en McDonald's fan, nærmere det modsatte og har ikke sat fod i en McDonald's i flere år. Men det undrede mig lidt, da det jo burde hedder "I'm lovin' it". Undersøgende som jeg er, sendte jeg en mail til McDonald's i Danmark. Det gjorde jeg engang i maj måned 2006, og nu forleden dag (oktober 2006) tikkede der så et svar ind. Jeg havde opgivet dem og tænkte at de nok ikke gider at svare på så ligegyldige forespørgelse, men det gad de åbenbart godt.

Her er svaret som er lidt mere kompliceret end blot en "stavefejl" som jeg måske havde regnet med :)

Her følger en lille forklaring på, hvad overvejelserne har været bag det lille "i". Du har nemlig helt ret i, at ifølge korrekt engelsk retskrivning, burde der stå "I".

Vi (60’ere og 70’ere): I vi-tidsalderen betød det at tilhøre en gruppe alt. Vi ville være normale. Vi gjorde som naboen. Vi boede i ens hjem. Vi ville eje alt det, der var populært. Det at passe ind var altafgørende. Det var tiden for masseproduktion af masse brands markedsført gennem massemedierne til masser af forbrugere.

Mig (midt 80ere / midt 90’ere): Reaktionen på Baby Boomerne. Jeg er mig. Jeg er unik. Jeg vil ikke passe ind, jeg vil stikke ud. En selvfokuseret tidsalder. Selvoptagede unge. Det at være noget særligt var vigtigt.

Jeg (nutid): Det gælder stadig om at være sig selv og gerne også anderledes, men de fleste vil samtidig godt have et tilhørsforhold til en gruppe. Det kan nemlig godt blive ensomt, "bare at være mig". Tankegangen er, at når man er mange forskellige individer sammen, er man stærkere. McDonald’s er et globalt brand og et sted, hvor alle er velkomne og kan føle sig komfortable.

Man kan sige, at forskellen mellem "Mig" og "Jeg" svarer til forskellen mellem det store og det lille i. Det lille i repræsenterer altså et individ, som ikke er selvoptaget, men derimod ser sig selv som en del af en gruppe - og samtidig som et selvstændigt individ.


October 04, 2006 08:59 PM | Posted in Danish

Reklame:

Ads:

Back Next

4 Comments

wow

Comment by Michael at October 4, 2006 10:16 PM | Permalink

O...M...G...!

Det var dog en forklaring som er længere ude end at være "langt ude"!

Det er sikkert en eller anden marketing-freak som har fundet på det ... lille-i - fordi VI er sammen ; hver for os selv ...

Kan ikke holde op med at tænke på et vist andet firma, som også præfixer alle deres produkter med et lille 'i' ...
En sammenhæng -- måske ;-D

Comment by Søren Munk Skrøder at October 4, 2006 11:16 PM | Permalink

Ja, wow... :)

Site icon Comment by Søren at October 17, 2006 10:55 PM | Permalink

Vi går på universitetet, og er netop ved at skrive projektopgave om McDonald's. Vi er derfor meget interesserede og imponerede over din iagttagelse. Vi ville derfor høre, om du ikke vil sende os den oprindelige mail fra McDonald's, da vi så vil bruge den i vores projekt. På forhånd tak.
Mvh

Comment by Lisbet at November 29, 2006 12:25 PM | Permalink

Post a comment




Remember Me?




Please enter the security code you see here

.
You're here: Home - Hvorfor det lille i i McDonald's slogan i'm lovin' it?
Get the Mozilla Firefox browser